14. nov. 2011

Min hukommelse post-DK

Min Danmarks-hukommelse er ligesom en dements – meget af det, der er sket i Danmark, siden jeg tog til Spanien for første gang for lidt over fire år siden, er enten uvirkeligt for mig, eller også er det slet ikke gået op for mig, at det er sket. Der gik lang tid, før jeg for eksempel rigtigt opfattede, at Lars Løkke var blevet statsminister. Og Prinsesse Marie og hendes nu snart to børn er nærmest ikke-eksisterende i mit billede af Danmark.

Det er svært at følge med i nyheder, berømtheder og nye programmer og tiltag i to lande. Og eftersom mit liv er i Spanien nu, følger jeg automatisk mest med i de ting, der foregår her. Og trods sociale medier og online aviser og radio over internettet, er der ting i DK, der er smuttet forbi min opmærksomhed. Og det vil de nok blive ved med at gøre...

I det private er det lidt det samme. Det kan godt være svært at følge med i familiens og vennernes liv, og for eksempel små børns fødselsdage kan det knibe med at huske. Måske har det også noget med at gøre, at jeg næsten ikke bruger kalender her, så jeg får ikke skrevet så meget ned. Da jeg boede i Danmark, skrev jeg næsten alt i min kalender. Nu tager jeg den frem engang imellem, næsten mest fordi jeg synes, at jeg skal. Sidste år havde jeg slet ikke en kalender.

Min hukommelse post-DK er blevet fyldt op med en masse nye ting; et sprog som godt nok var der lidt før, men som er blevet heftigt udvidet; nye mennesker - en ny familie, venner, kollegaer; nye byer, regioner og områder; og i det hele taget, hvordan tingene hænger sammen her. Derefter kan man så begynde at lære navnene på politikere, fodboldspillere, skuespillere, sangere og diverse andre berømtheder, hvis man vil kunne følge med i samtalerne her. Så det er ikke, fordi der er helt tomt på første etage; min hjerne er bare mere tunet ind på Spanien og mit liv her end på Danmark. Så bær venligst over med mig og informér mig, hvis der sker noget i Danmark, som jeg absolut skal vide :)

3 kommentarer:

  1. PS. Jeg ved godt, at Danmark har fået ny statsminister siden Lars Løkke :)

    SvarSlet
  2. Ved ikke om du har bemærket det - men et nyt og dejligt medie er kommet til verden.

    http://heltnormalt.dk/rydforsiden/2011/11/14

    Og få så lavet det til en vane at få noget jævnligt på bloggen. Det er bare en vane, der skal startes

    SvarSlet
  3. Tak for tippet!

    og ja, jeg ved det godt... Naeste indlaeg er naesten klar :)

    SvarSlet